”Jag i tonåren”

unnamed-5Den här metoden passar både små och stora grupper. Varje deltagare behöver ett A4-papper (eller större) och kritor eller tuschpennor.

Genomförande:

  1. Uppmana deltagare att tänka sig tillbaka till tonårstiden: Vad var viktigt då? Hur var jag som tonåring?
    Varje deltagare får ett papper som de delar in i fyra delar, en ”fyrfältare”.
  2. Deltagarna får fyra teman som kopplar till tonåren, till exempel min tonårsfrisyr, en idol från tonåren, en viktig sak i tonåren och ett klädesplagg. Temana ska presenteras i rutorna enbart med hjälp av bilder. Det är ok att rita symboler och att skriva något enstaka ord.
  3. Ledaren kan presentera sig själv som ”exempel” (gärna på blädderblad så att det syns bra – om gruppen är stor).
  4. När ritandet är klart minglar deltagarna runt och berättar om sina bilder för varandra, alternativt om det inte är för många i gruppen kan var och en presentera sina bilder för de övriga.
  5. Ev. kan de få i uppdrag att gruppera sig efter liknande intressen. Ex. de fd. punkarna, hästtjejerna eller fotbollspelarna.

Alternativ:
Det går givetvis att ta andra ämnen än tonåren, men gärna något inte alltför svårt och som alla kan relatera till.
T ex ”Jag på semestern”,  teman: semesterfrisyr, roligaste aktiviteten, min sommarmat, favoritresa

Tips: Välj inte tonårstemat om det skulle finnas tonåringar med i gruppen.



Kommentera