Kreativt rollbyte

För en vecka sedan var jag på ett seminarium om att öka sin kreativitet. Föreläsare var Gabriella Wejlid, som skriver böcker och föreläser om att träna hjärnan och om kreativitet. På seminariet fick vi prova på spännande övningar och metoder för att öka vår kreativitet, och på huvudsidan.se bjuder hon på fler. En av dessa är ”Rollbyte” och beskrivs så här:

”För en tid sedan höll jag i en kreativitetsdag för bussförare. Det blev en spännande dag där idéerna flödade. Temat för dagen var alltså att utöka bussförarrollen, från att vara bussförare till att även se sig som marknadsförare. Ett rollbyte som öppnar upp för ny inspiration och kreativa idéer! Och kanske kan vi alla ha nytta och glädje av att byta roll ibland. Att prova att kalla sin yrkesroll för något helt annat kan ge många nya infallsvinklar och tankar, och kanske göra arbetsdagen roligare? Vad skulle hända om du för en dag bytte titel (bara för dig själv), och kallade dig tex:

  •  Marknadsförare
  •  Säljare
  •  Glädjespridare
  •  Superhjälte
  •  VM-finalist i mejlhantering
  •  Inspiratör
  •  … (fyll i valfritt)

Fundera över vilka nya idéer och tankesätt det skulle ge! Hur skulle det påverka din arbetsdag?”



Kommentera