Kommunikationsövning med lego

Kommunikation är inte alltid så lätt… För att illustrera det kan man göra en övning. Den här övningen påminner deltagarna om hur viktigt det är att vara tydlig i sin kommunikation och att fråga varandra om vad man egentligen menar.

Du förbereder övningen genom att bygga en legoskulptur med ca 20 bitar. Skapa sedan byggsatser med exakt likadan uppsättning bitar (en byggsats per lag). Använd samma storlek på alla bitar, och lika många bitar per färg, så underlättar du att skapa byggsatserna.

Uppgiften för varje lag är att de ska lyckas bygga en identisk kopia av den skulptur du tillverkat. Bara en i laget får vara framme vid skulpturen åt gången, och den som varit framme vid skulpturen får inte bygga själv, utan måste ge laget en muntlig instruktion.

Dela upp deltagarna i lag om tre till fem personer. Lagen ska sitta vid varsitt bord och ha någorlunda lika villkor för att springa fram till legomodellen. Ge dem varsin byggsats. Vem laget väljer att skicka fram är upp till dem själva. Antingen turas de om, eller så har de en och samma observatör. Huvudsaken är att de håller sig till reglerna:

1. Den som varit framme vid skulpturen får inte bygga.

2. Ingen dokumentation är tillåten – förbjudet att använda papper och penna, mobiltelefonkamera etc.

Vinnare är det lag som byggt en identisk skulptur på kortast tid. Vinnaren koras genom att man, efter att alla byggt färdigt, jämför de olika skulpturerna med original-skulpturen.

Tips – följ gärna upp resultatet genom att identifiera framgångsfaktorer hos vinnarna. Hade de en strategi? Pratade de ihop sig först? Hur skapade de gemensamma begrepp (uppåt, neråt, framför, bakom, rader, ploppar etc)?

Övningen är hämtad från boken Teambuilding av Jenny Åkerblom


4 Comments on “Kommunikationsövning med lego”

  1. Kasewa skriver:

    Verkar kul, den ska jag nog testa på något möte snart 🙂

  2. […] (också aningen svenskt va?) under några bouleomgångar, och före middagen körde vi också en teambuildinggrej med lego som var riktigt rolig. Avslutade kvällen gjorde vi med Nintendo Wii som sagt, och avgörandet i […]

  3. Ellinor skriver:

    Jag har letat efter denna övning. Tidigare har jag använt en variant för åk 8+9 och då visar läraren upp sin konstruktion i starten och de få titta en stund och sedan hamnar den bakom en skärm.

    För att sedan kolla kostar det, ex 10 minus varje gång.

    I varje grupp har de i starten fått en lapp och läraren berättar att det kommer att finnas en spion i varje lag som ska försöka sabba för laget. Spionen vinner om den lyckas sabba. De får alla enskilt kolla på sin lapp för att se om de är spion.

    Spelet startar och en från laget får komma fram och kolla om/när de behöver. Den för vidare instruktionerna till sitt lag. Detta kostar laget avdrag.

    Om laget tror sig veta vem som är spion så får de kalla på spelledare och peka ut den misstänkte. Har de fel förlorar de poäng.

    Den som först är klar vinner.

    En poäng är att det inte finns någon spion och att det blir en intressant diskussion efteråt om hur det är att bli misstänkt och falsk anklagad. Vi har arbetat med detta med koppling till andra världskriget och tiden efter i Tyskland.

    • Marie skriver:

      Så intressant! Tack för att du skriver och berättar. Jag tänker att det är väldigt viktigt med dialogen efteråt, så att man fångar upp de känslor som uppstått. Passar ju bra i en grupp/klass där men känner varandra väl. Tack igen! 🙂


Kommentera