top of page

Spagettitorn

Uppdaterat: 1 juni 2018

Det här är är en övning jag lånat från skolans värld. Det är en övning i kreativitet och samarbete – här krävs initiativ, kommunikation och mod att testa. Barn är ju världsbäst på den här typen av övningar eftersom de vågar tänka annorlunda och vågar testa innan de bestämmer sig för en möjlig lösning. Något vi vuxna ofta har lite svårare för… Just därför kan denna övning vara en bra utmaning på personalmötet!

Utmaningen är att på 18 minuter bygga ett så högt fristående torn som möjligt av spagetti som håller för att sätta en marshmallow på toppen. Även om övningen kan göras som en tävling så är det viktiga inte hur högt tornet blir -  eller om det ens står kvar - utan hur alla arbetar tillsammans. Har du tävlingsmänniskor i gruppen kan det ju hända att de inte riktigt håller med… :-)


I övningen får gruppen träna samarbete och kreativ förmåga. Den visar snabbt på deltagarnas olika förmågor - sådant som inte kommer fram så lätt annars, och hur de kommunicerar.


Vem tar initiativ? Vem ser vad gruppen behöver? Vem vill planera? Vem håller koll på tiden? Vem testar nya lösningar? Är någon en skeptiker? Vilka normer skapas? Sneglar man på andra lag och tar lärdom?


Gör så här:

Dela in deltagarna i grupper med 4-5

Varje grupp behöver:

- 18 spagetti (gärna lite tjocka)

- 1 m snöre eller syttråd

- 1 m maskeringstejp,

- 1 marshmallow samt

- en sax


Då 18 minuter har gått säger du till, och då ska alla släppa taget om tornet - står det kvar eller faller det?

Fråga om någon tror de vunnit och mät tornen.

Efter övningen ger du grupperna tid att reflektera över hur de arbetade. Fråga hur processen gick. Diskuterade man design och hur högt tornet skulle bli? Tog man vara på deltagarnas tidigare erfarenheter? Fick deltagarna olika roller? Saknades någon roll? Kunde de ha arbetat bättre?

För att lösa ett problem behöver vi varandras förmågor. Vi är alla olika och tillsammans kan vi skapa nya lösningar som man inte hade kommit fram till på egen hand.


Jag blev påmind om övningen i denna blogg.

Kolla även denna presentation på TED där ni kan se hur övningen har använts.

bottom of page