Vems styrka är det här?

Något de flesta grupper behöver förbättra/öka är den positiva feedbacken till varandra. Det kan ni träna i en övning med styrkekort. Det man tränar blir man bra på! Den här övningen tränar också gruppen i att komma överens, att samarbeta.

Övningen funkar bäst för grupper om 3-7 personer, så är ni fler än så, dela in er i flera mindre grupper.
Varje grupp behöver en kortlek var (alternativt att ni delar kortlekarna på hälften och jobbar med en halva i taget, när ni är klar med den byter ni sedan med ett annat bord – på så vis får ni jobba med hela kortleken/alla styrkorna).

Läs resten av inlägget »


Studera dina styrkor

Det här är en övning för att identifiera vilka styrkor du använder i olika delar av ditt liv och reflektera över hur du skulle kunna göra ännu mer av dem.

Enklast är att använda Metodbankens styrkekort i den här övningen. Om du inte har dem kan du använda denna lista med styrkor eller helt enkelt formulera styrkorna själv.

Gör så här:

Välj ut två olika områden i ditt liv att fokusera på. Exempel på områden: arbete, föreningsliv, kyrkan, idrottsklubben, hemmaprojekt, föräldraroll, kompisgäng osv.

1. Börja med att fokusera på ett av dessa områden, sortera styrkekorten och plocka ut de ord som beskriver dig när du är ditt absolut bästa jag i detta sammanhang. För att hålla det hanterbart kan du begränsa dig till att plocka ut mellan 5 och 10 kort. Läs resten av inlägget »


Det roligaste jag vet är att jobba med teambuilding!

Att se en grupp förvandlas är fantastiskt! Ibland syns det direkt framför mina ögon, ibland blir det tydligt i utvärderingen att aktiviteten gjort skillnad. Extra roligt är att få feedback i efterhand om att ”någonting hände”, det är roligare på jobbet nu, vi har mer energi och idéer!

Kan man underlätta en grupprocess med teambuilding?
Svaret är ja! En av framgångsfaktorerna för att en grupp ska utvecklas till ett effektivt team är kunskap om grupputvecklingsprocessen. Av den anledningen har jag alltid med ett pass med teori. Alla medlemmar i gruppen behöver ha samma kunskap och utgångsläge. Det ger en känsla av kontroll och förståelse även när samarbetet inte fungerar optimalt. Det ger även medlemmarna kunskap om vad de själva som individer kan göra för att hjälpa utvecklingen på traven.

Olika grupper behöver olika saker – vad behöver din grupp?
jumping_ropeAlla som jobbar tillsammans har nytta av att med jämna mellanrum utveckla samarbetet och samhörigheten. Se bara till att det blir en teambuilding som är anpassad till det din grupp behöver utveckla. Gruppens behov och ert specifika syfte med teambuildingen ska styra upplägget och val av metod och övningar. Teambuilding kan ha olika fokus, till exempel värderingar, kommunikation eller konflikthantering. Det kan handla om att få samsyn på mål och syfte med gruppens verksamhet eller enbart att ha kul tillsammans! För en nybildad grupp handlar det mesta om att lära känna varandra. Vilka är vi? Vad har vi för styrkor? Hur kompletterar vi varann? Där har genomtänkt och planerad teambuilding sin självklara roll. Grupper där medlemmarna arbetat ihop länge kan också ha nytta av denna typ av insatser för att få ny energi och öka delaktigheten. Till exempel för att påminna sig om det gemensamma uppdraget eller för att få syn på och åtgärda det som hindrar gruppen från att samarbeta så effektivt som möjligt.

Grupper med stark sammanhållning klarar det mesta
images-7
Ju tuffare uppdrag och svårare arbetsuppgifter gruppen har, desto mer gruppkänsla och djupare relation krävs för att medlemmarna ska ha kapacitet att ta sig an och lyckas med sina uppgifter. När man känner till och förstår varandras grundläggande behov, styrkor och svagheter samt vilka roller och funktioner alla har blir det lättare att nätverka och hjälpa varandra. När deltagarna visar omsorg och stöttar varandra blir gruppen effektivare och arbetsglädjen ökar. Det blir också lättare att ha fokus på arbetsuppgifterna. I en grupp som inte kommit så långt i sin utveckling har individerna mest fokus på sig själva och risken att medarbetarna upplever att arbetet och uppgifterna blir dem övermäktiga är stor. Att känna att man är flera som delar på ansvaret och att ha människor runt sig som man kan vända sig till när man behöver stöd gör att arbetsbördan känns lättare och minskar stressen.

Från otrygga till trygga grupper
swinging_around
I en otrygg grupp lägger deltagarna ofta stort fokus på att inte göra fel, istället för att lägga fokus på att göra rätt saker. Även när man är motiverad och vill dela med sig av sin kompetens är det inte säkert att det är så lätt, på grund av kommunikationssvårigheter. Många arbetsgrupper presterar ofta långt under sin potential på grund av detta.
När gruppen är trygg och vet vilka regler och normer som gäller, är det lättare att vara kreativ och våga ta risker.
När deltagarna får tillfälle att kommunicera och fördjupa gruppkänslan kan man säga att gruppen ”synkroniserar och kalibrerar” sig. Genom detta skapas samsyn på uppdrag och utmaningar och gruppen kan jobba åt samma håll. Tiden ni investerar för teambuilding leder till ökad produktivitet och trivsel.

Hur jobbar jag?
Genom övningar, reflektion, dialog och teori bygger vi kunskap, ökad tillit, öppenhet och rakare kommunikation. De viktiga arbetsrelationerna stärks och fördjupas och gruppens deltagare får större förståelse för varandras värderingar. Detta ger förutsättningar för smidigt samarbete, #arbetslycka och effektivt teamarbete.

Praktiska förutsättningar för en teambuildingaktivitet Läs resten av inlägget »


Feedbackringen

Den här övningen med Metodbankens Styrkekort fick jag inspiration till från en kund som gjort den med gott resultat i sin arbetsgrupp. Tack Annika Svensson för att du delade med dig!

girls-1445293_960_720

Lämpligt antal deltagare är ca 4-10

Gör så här:
Sitt i ring runt ett bord eller ställ er i en ring.
Sprid ut alla korten i mitten av bordet/på golvet och be deltagarna att välja ut tre kort var.

1) En styrka jag själv har
2) En styrka som deltagaren till vänster har
3) En styrka som deltagaren till höger har

Läs resten av inlägget »


Styrketräning

muskler

Den här övningen är en individuell övning, en styrketräning för den egna personliga utvecklingen. Ett sätt att lära känna sig själv! Är ni en grupp och vill ha varandras stöd kan ni göra övningen individuellt och därefter samlas och berätta för varandra vad ni kommit fram till.

Sprid ut styrkekort på ett bord. Har du inga styrkekort finns en lista med styrkor här. Läs resten av inlägget »


Kommunikationsövning

Övningen kan fungera som inledningsövning/presentationsövning i en grupp där ni till viss del redan känner varandra. Övningen tränar gruppens förmåga till aktivt lyssnande och utvecklar kommunikationsförmågan och öppenheten i gruppen.

playmobil-451203_960_720Placera en hög med Styrkekort mitt på bordet. Gå sedan laget runt och låt en person i taget ta ett styrkekort. Uppgiften nu är att läsa vad som står på det kort man valt och sedan säga något om vad man tänker kring denna styrka. Är det något jag vill utveckla? Är det en styrka som är viktig för oss i vårt arbete? Vad associerar jag till? Vad hände sist jag använde mig av den här styrkan?

Ja, ordet är fritt för den som står i tur att säga något om sitt styrkekort!

Läs resten av inlägget »


Arbetsgruppens styrkor

antsEtt sätt att stärka samarbetet i en grupp är att ha en dialog kring samt inventera vilka styrkor som deltagarna har tillsammans, det vill säga gruppens gemensamma kompetens.

Till den här övningen behöver ni en uppsättning kort med styrkor/starka egenskaper. Om ni inte har det kan ni beställa Metodbankens egna styrkekort.

Sprid ut alla kort på ett bord. Ställ er sedan följande frågor: Läs resten av inlägget »


Opera – sjung ut!

opera

Här kommer ett förslag på struktur för ett personalmöte, eller i alla fall en del av ett möte! Metoden ger stor delaktighet, alla får komma till tals. Ni fångar upp vad som är aktuellt just nu och får direkt en enkel to do-lista. Läs resten av inlägget »


Lagkänsla

 

2014-12-02+Bragdlag

Svenska Dagbladets guldmedalj ”Bragdguldet” gick år 2014 till skiddamernas stafettlag som tog OS-guld i Sotji med motiveringen: ”För sensationellt olympiskt guld, vunnet genom laganda och starka individuella prestationer, krönt av magisk spurt”.

Det här med lagkänsla… Jag fann en inspirerande text från sportens värld, men jag kan utan problem se framför mig vilket arbetslag eller team som helst. Här finns många kloka ord! Varsågod:

Det viktigaste du kan göra just nu för att skapa eller återskapa självförtroende, är att vara positiv mot dig själv och dina lagkamrater.

Att vara positiv mot dig själv betyder att du går ut i varje match och vet vad du vill göra. Du ska göra det som du beslutat dig för, acceptera att du har möjlighet att skapa något bra, tro att du ska göra det och lita på dina instinkter.

Att vara positiv mot dig själv innebär att du efter matchen tänker på det som du har gjort bra, eftersom det håller dig kvar på vägen mot målet genom alla svårigheter.
Tappa inte modet på grund av misstag (dåliga passningar, dåliga dragningar, dåliga val, dåliga mål).
Lär av dina misstag och bakslag, låt dom sedan försvinna så att du blir en bättre och smartare spelare nästa gång.
Det finns nog av negativa människor som vill slå ner dig mentalt. Sälla dig inte till dem!

Att vara positiv mot sina lagkamrater betyder att ni uppmuntrar och stöttar varandra, och talar om de bra saker laget har gjort och allt bra laget kan göra.
Det betyder att du pratar med lagkamraterna om positiva saker de sagt eller gjort, sådant som du beundrade eller uppskattade (”bra dragning”, ”bra försök”, ”bra förslag”).
Det betyder också att du delar med dig av kunskaper, erfarenheter och åsikter om hur laget kan fortsätta att utvecklas.

Detta är en etapp på resan mot målet, inte det slutgiltiga målet.
Om du blir negativ mot dig själv, är det ofta för att du har förlorat perspektivet.
När andra blir negativa mot dig, är det därför att de förlorat tålamodet och perspektivet.
De glömmer att varje resa mot framgång är fylld av bakslag, som man lär sig och utvecklas av.
De stirrar sig blinda på resans slut (slutresultatet) och inte så mycket på själva resan.
De fokuserar på de negativa resultaten och förbiser många positiva saker på vägen.
De förlorar blicken för hur viktiga de små stegen är.
Men du får inte själv hamna i den fällan, eftersom de små positiva stegen är de som för dig vidare mot ditt slutliga mål. Du måste finna glädje, styra och utveckla dem.

Läs resten av inlägget »


Härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker

härskartekniker
”Härskartekniker finns där människor möts”

Citatet ovan kommer från Berit Ås, norsk professor i socialpsykologi, som i slutet av 70-talet identifierade fem härskartekniker som hon såg användes av män mot kvinnor. Berit Ås satt som folkvald politiker i Stortinget (den norska riksdagen) men upplevde trots denna maktposition att hon och de andra kvinnorna inte blev lyssnade på i samma utsträckning som männen. Under ett möte med några partikamrater började hon skriva ner allt som hände. Det som tidigare bara varit en känsla blev tydligt; männen vid hennes sida vände sig faktiskt bort eller började pyssla med annat när det blev hennes tur att få ordet. Ås fortsatte att göra observationer och såg tydliga mönster i möteskulturen; det fanns informella maktstrukturer som krympte kvinnornas handlingsutrymme.
Ås formulerade utifrån sin studie de fem vanligast förekommande härskarteknikerna: Osynliggörande, Förlöjligande, Dubbelbestraffning, Undanhållande av information och Påförande av skuld och skam.
Sedan dess har ytterligare teorier och tekniker utvecklats av andra forskare och författare och fokuserar på hur vi alla, både män och kvinnor, både medvetet och omedvetet, kan utöva härskartekniker. Vi har alla ett ansvar för att minimera och motarbeta härskartekniker, men som ledare för en grupp – exempelvis som chef eller lärare – har du ett extra stort ansvar för att identifiera, förebygga och motverka härskarbeteende, både hos dig själv och hos andra. För att lyckas med detta behöver du kunskap om härskartekniker samt lära dig effektiva motstrategier och bekräftartekniker.
I det här inlägget presenterar jag de första fem härskarteknikerna som Ås identifierade samt hur du kan bemöta och förebygga att de uppkommer.

Härskartekniker syftar på olika sociala manipulationer varmed en grupp eller person behåller sin position (i en synlig eller osynlig hierarki) gentemot människor ur andra grupper eller gentemot en enskild individ. De beskriver olika beteenden, gester och ord som används för att trycka ner och förminska andra för att själv få övertag. De är subtila sätt att bevara och/eller skapa ojämlika maktförhållanden. De förekommer både medvetet och omedvetet i alla grupper och sammanhang. Vi har alla både blivit utsatta, och själva utsatt andra.

Motstrategier är konkreta tips hur man kan värja sig när man blir utsatt, det du kan göra för att bemöta och oskadliggöra ett upplevt härskarbeteende.

Bekräftartekniker är det du använder för att förebygga och motarbeta att härskarbeteenden förekommer, helt enkelt ett smart sätt att förändra sociala klimat och skapa en god arbetsmiljö där människor trivs och samarbetar. Läs resten av inlägget »