top of page

Ja- och nej-landet

Uppdaterat: 7 juni 2018

En värderingsövning som tränar deltagarna att se en fråga från olika perspektiv. Kan användas inom många olika områden!


Innan övningen har du förberett ett antal frågor/påståenden som deltagarna ska ta ställning till. Du har också märkt upp tre platser i rummet som du ger namnen: ingenmansland, ja-landet och nej-landet.

Deltagarna är från början befolkning i ingemansland, ett ställe där de inte behöver ha någon åsikt.

Efter att du som ledare läst ett påstående måste de individuellt ta ställning genom att välja att flytta till ja-landet eller till nej-landet.


Därefter kan du göra på olika sätt.

Alternativ 1)

Du ber några av deltagarna att berätta hur de tänkte innan du går vidare till nästa påstående.

Alternativ 2)

Befolkningen i respektive land får enas om tre argument för varför deras land är det bästa. Ett språkrör kan sedan framföra deras åsikter.


Om du vill utmana deltagarna ytterliggare kan du efter att de valt land säga: "Hoppsan! Så fel det kan bli… ni har fått fel karta och har därför gått till fel land!" Varje land ska därefter framföra tre argument vardera utifrån det andra landets perspektiv, som de tror att det andra landet kan stå för. Avsluta med att grupperna får redogöra för sina ursprungliga argument.


Börja gärna med en testomgång, till exempel: "Det vore kul att åka luftballong!



bottom of page